Aviodzinēju skandālā Ukraina sūta diplomātisku vēsti

Ukrainas vēstniecība pēc ilgāka pārdomu brīža nolēmusi sniegt savu skatījumu uz skandālu, kas saistīts ar Ukrainā ražoto aviācijas dzinēju tirdzniecību, un Latvijas starpniecību to nogādāšanai Krievijā. Latvijas institūcijas ir pārliecinātas, ka šis nav nekāds skandāls, jo dzinēji Krievijā tiek izmantoti civiliem mērķiem un darījumi ir legāli. Lai saprastu, vai Ukrainas pusi šāds traktējums apmierina, ir jābūt diplomātam, vēsta NRA.lv.

Vairākās “Neatkarīgās” publikācijās aprakstītā problēmas būtība ‒ Ukrainas uzņēmums “Motor Sich” ražo visā pasaulē pieprasītus dzinējus un to rezerves daļas Mi un Ka sērijas helikopteriem; tie nepieciešami arī Krievijai, taču biznesu traucē Ukrainas noteiktais aizliegums tirgoties ar valsti agresori; ar Latvijas uzņēmuma SIA “Aeroservice” starpniecību aizliegums tiek apiets.

Ko garantējam Krievijā

Tā kā aviodzinēji Latvijas valsts ieskatā ir stratēģiskas nozīmes prece, izmantojama kā civiliem, tā militāriem mērķiem, visi šie darījumi tiek uzraudzīti un licencēti. Atslēgas institūcija ir Ārlietu ministrija, bet arī Valsts drošības dienests pērn veica papildu pārbaudes uzņēmumā. Rezultātā nedz starptautisko organizāciju, nedz Latvijas Republikas noteikto sankciju iespējami pārkāpumi netika konstatēti, un arī cita veida noziedzīgu nodarījumu pazīmes – ne. Valsts drošības dienests skaidrojumā “Neatkarīgajai” gan uzsvēra, ka rakstā minētās Ukrainas noteiktās sankcijas Latvijas Republikai nav juridiski saistošas.

Neformālos militāros portālos, kas aprakstīja šos darījumus un arī atsaucās uz “Neatkarīgās” veikto izpēti, manāma skepse. Kā Latvijas varasiestādes var garantēt, ka šie dzinēji Krievijā netiek vēlreiz tālāk pārdoti un izmantoti militāriem nolūkiem, piemēram, mobilizēti kara mērķiem. Primāri gan par šādu iespēju būtu jāsatraucas pašiem ukraiņiem.

Trūkstošais posms

Vēstniecības pozīcija šai stāstā bija pēdējais trūkstošais posms. No vēstniecības sniegtā skaidrojuma izriet, ka dzinēju piegāde Latvijas firmai atļauta ar nosacījumu, ka tos izmantos vienīgi civilajos helikopteros un Latvijas uzņēmums garantē to nenodošanu trešajām personām. Kas ir šīs trešās personas – tas gan netiek precizēts.

Zīmīgi, ka “Neatkarīgajai Avīzei” adresēto skaidrojumu Ukrainas vēstniecība nosūtījusi arī Latvijas Ārlietu ministrijai ‒ kā kopiju. Tātad šis ir diplomātisks signāls.
No teksta gan nav tieši saprotams, vai šis signāls nozīmē, ka ar darījumiem viss ir vislabākajā kārtībā, vai arī tieši otrādi – vēstnieks Oleksandrs Miščenko mudina pievērst tiem pastiprinātu uzmanību. Paziņojumā minētais mērķis ir “publiskot Ukrainas puses pozīciju, lai izbeigtu jebkādas viltus interpretācijas”. Acīmredzot adresāts sapratīs. “Neatkarīgā” atsaucas vēstnieka lūgumam un publisko viņa paziņojumu pilnā apmērā.

Vēstnieka paziņojums

“Ukrainas vēstniecība Latvijas Republikā apliecina savu cieņu “Neatkarīgās Rītas Avīzes” redakcijai, un tai ir gods informēt par sekojošo.

Šī gada 2. aprīlī un 15. aprīlī “Neatkarīgajā Rīta Avīzē” tika publicēti I. Vīksnes raksti “Stratēģisks skandāls: Latvija Krievijai eksportē Ukrainas aviācijas dzinējus” un “Slepenpolicija akceptējusi amorālu starpniekošanas shēmu”, kuros tiek atspoguļots, ka ar Latvijas uzņēmuma SIA “Aeroservice” starpniecību Ukrainas uzņēmums “Motor Sich” apiet Ukrainas noteikto tirgošanās ar agresora valsti aizliegumu.

Iepriekš minēto publikāciju kontekstā Ukrainas vēstniecība Latvijas Republikā vēlas uzsvērt sekojošu informāciju. Kopš laika, kad sākās pret Ukrainu vērstā Krievijas agresija, Ukrainas un Krievijas militāri tehniskā sadarbība tika izbeigta ar valsts vadības lēmumu. Proti, saskaņā ar Ukrainas Nacionālās drošības un aizsardzības padomes 2014. gada 27. augusta lēmumu tika apturēts militāro preču un divējāda lietojuma preču eksports uz Krievijas Federāciju tās militārā galapatēriņa vajadzībām, izņemot kosmosa tehnoloģijas, kuras izmanto mierīgai kosmosa izpētei un izmantošanai starptautisko kosmosa projektu ietvaros.

2019. gada 2. pusgadā PAS “Motor Sich”, pamatojoties uz eksporta līgumu ar Latvijas uzņēmumu SIA “Aeroservice”, piegādāja aviācijas dzinējus BK-2500-03, kas bija paredzēti vienīgi ierīkošanai civilajos helikopteros MI-8AMT bez atļaujas tos nodot trešām personām. Dzinēji tika piegādāti Latvijas uzņēmumam, ievērojot spēkā esošos Ukrainas tiesību aktus un izvirzot nosacījumu, ka SIA “Aeroservice” apņemas dzinējus izmantot vienīgi civilajos MI-8AMT helikopteros un garantē to nenodošanu trešām personām. Ņemot vērā iepriekš minēto, Ukrainas vēstniecība vēršas pie “Neatkarīgās Rīta Avīzes” redakcijas ar lūgumu nopublicēt Ukrainas puses pozīciju, lai izbeigtu jebkādas viltus interpretācijas. Izmantojot šo iespēju, vēstniecība apliecina savu gatavību sadarbībai, lai sniegtu Latvijas sabiedrībai objektīvu informāciju par Ukrainu. Ukrainas vēstnieks Oleksandrs Miščenko.”

Imants Vīksne

Jaunākie raksti

Lembergs: “Rail Baltic” projektam jau vajadzēja būt pabeigtam, bet tā vietā ir risks, ka to nepabeigs vispār

Pastāv risks, ka dzelzceļa projektu "Rail Baltica" varētu arī nepabeigt, norādīja partijas "Latvijai un Ventspilij" valdes priekšsēdētājs Aivars Lembergs.

Rīgas lidosta pērn strādājusi ar 1,6 miljonu eiro lielu peļņu

RIX Rīgas lidosta 2023. gadu noslēgusi ar 1,6 miljonu eiro peļņu, kas ir par 1,3 miljoniem jeb 4,6 reizes vairāk nekā gadu...

Valsts prezidents aicina nodrošināt pasažieriem prognozējamu un netraucētu pasažieru vilcienu kustību

27. februārī Valsts prezidents Edgars Rinkēvičs Rīgas pilī tikās ar satiksmes ministru Kasparu Briškenu, lai runātu par aktuālajiem ar satiksmes nozari saistītajiem...

AS prasa Siliņai skaidrot “Rail Baltica” projekta reālos apjomus, finansējumu, nodošanas termiņus un pārvaldību

“Rail Baltica” projekts (RB) ir lielākais infrastruktūras objekts visā Baltijas reģionā – tā realizācijai ir nozīmīga ietekme gan uz Latvijas tautsaimniecību, gan...

Gada sākumā pieaug apgrozījums atsevišķās ostās un kravu segmentos; vienlaikus kopējais kravu apjoms samazinājies

2024. gads Latvijas ostās sācies ar kopējo pārkrauto kravu apjoma samazinājumu, taču vērojams apgrozījuma pieaugums atsevišķos segmentos – labības, koksnes šķeldas un...

Līdzīgi raksti

Leave A Reply

Please enter your comment!
Please enter your name here