Eksperte: Par 20% lētāka degviela vēl nenozīmē deflāciju

Globālās pandēmijas turpinājums un pastāvošā nenoteiktība aprīlī nav spējušas sagriezt gada inflāciju kājām gaisā – tā noturējās pie 0 un neieslīdēja negatīvajā teritorijā. Pakalpojumu cenu pieaugums bija mazāks nekā iepriekš, bet tik un tā noturējās virs 2%, bet preču cenas pirmoreiz kopš 2016. gada krita par 0.8%. Patēriņa cenas aprīlī, salīdzinot ar martu, samazinājās par 0.5%.

Preču cenu samazinājums aprīlī nebūt neliecina par kolosālu atlaižu perioda sākumu, ja vien aprīlī nestādījāt kokus dārzā (dārza preču cenas gan ir samazinājušās). Šīs negatīvās pārmaiņas, galvenokārt, virzījis “importētais” faktors – naftas cenas. Autovadītāji aprīlī varēja piepildīt bāku par 20% lētāk nekā pirms gada vai par 14% lētāk nekā martā. Vēl aprīļa beigās Brent naftas cena pieprasījuma krituma ietekmē uz brīdi nolaidās zemāk par 20 dolāriem par barelu – kaut kas tāds nebija redzēts teju 18 gadus.

Negatīvs devums gada inflācijā bija arī ar mājokli saistītām izmaksām, kuru cenas gada laikā ir samazinājušās par 1.5%. Šo samazinājumu turpināja veicināt agrāk ieviestie administratīvie tarifi, kas vēl kādu laiku turpinās vilkt uz leju kopējo cenu līmeni. Tomēr arī aprīlī šī kategorija ir piedzīvojusi pārmaiņas. Rīgā stājās spēkā jauns siltumenerģijas tarifs, kas bija mazāks nekā martā spēkā esošais. Tiesa gan, līdz ar apkures sezonas beigām tas aizvien mazāk ietekmēs mājsaimniecību izdevumus, un patērētāji šīs pārmaiņas nejutīs.

Mēneša griezumā ir samazinājušās atpūtas un kultūras preču un pakalpojumu cenas. Mēs novērojām cenu samazinājumu dārzkopības precēm, grāmatām un kompleksiem atpūtas pakalpojumiem (t.i. organizētām tūrēm). Pēdējās kategorijas cenu samazinājums šoreiz nav saistīts ar koronavīrusa izplatības izraisīto krīzi – jāmin, ka saistībā ar dīkstāvi krīzes ietekmēto nozaru dati aprīlī nebija pilnīgi, tādēļ par COVID-19 ietekmi vēl nevaram spriest. Viss atkarīgs no tā, cik ilgi pastāvēs ierobežojumi, un kāda būs patērētāju reakcija uz ierobežojumu atcelšanu, jo pakalpojumu cenas sekos pieprasījumam.

Laimdota Komare, Swedbank ekonomiste

Jaunākie raksti

Salacgrīvas dome draud vērsties Eiropas Komisijā, ja satiksmes ministrs nedos naudu Salacas tilta remontam

Salacas tilts Salacgrīvā jau vairākus gadus atrodas sliktā tehniskā stāvoklī. Rudenī veiktā izpēte liecina – vai nu nekavējoties jāveic remonts, vai arī...

2020. gadā būtiski samazinājās starptautiskie kravu pārvadājumu

2020.gadā salīdzinājumā ar 2019. gadu kravu pārvadājumi ar sauszemes un cauruļvadu transportu samazinājušies par 14,2 %, bet ostās – par 28 %,...

Pērn būtiski samazinājās pasažieru pārvadājumi

2020. gadā salīdzinājumā ar 2019. gadu Covid-19 ietekmē būtiski samazinājušies pasažieru pārvadājumi visos transporta veidos, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Vita Anda Tērauda: “Rail Baltica” projektam nedrīkst samazināt finansējuma apjomu

Latvijai kā Kohēzijas fonda saņēmējvalstij ir svarīgi, lai finansējuma pieejamība "Rail Baltica" projektam būtu pēc iespējas lielāka un termiņi tā apguvei –...

airBaltic kā viena no pirmajām lidsabiedrībām pasaulē izmēģinās IATA Travel Pass

Latvijas lidsabiedrība airBaltic ir starp pirmajām aviokompānijām pasaulē, kas paudusi atbalstu Starptautiskās Gaisa satiksmes asociācijas (IATA) pārrobežu ceļošanai paredzētā risinājuma Travel Pass...

Līdzīgi raksti

Leave A Reply

Please enter your comment!
Please enter your name here