Eksports februārī: Pedālis grīdā

Februārī Latvijas ārējās tirdzniecības apgrozījums pieauga par 4,6%, tai skaitā preču eksports par 7,5%, bet imports par 2%. Februāra rezultāts pabīdījis malā visas piesardzīgās prognozes, pie reizes ļaujot nedaudz optimistiskāk vērtēt ekonomikas pirmā ceturkšņa izredzes, kaut no krituma neizvairīsimies.

Iespaidīgu kāpumu, būtiski ietekmējot kopējos apjomus, ir nodrošinājusi kokrūpniecības pieaugums (+19.7%). Pieprasījuma uzrāviens ir nesis līdzi arī cenu uzplaiksnījumu. Tas, vismaz īstermiņā, sola tīkamu sniegumu ekonomikai un peļņu uzņēmējiem, bet reizē arī iespējamus sarežģījumus nākotnē. Krietni samērīgāk un tādēļ, šķiet, ilgtspējīgāk, apjomus ir audzējušas elektroierīču un iekārtu (+4.9%) un mehānismu un mehānisko ierīču (+6%) nozares. Šīm nozarēm lielākais izaicinājums ir spējā noturēt procesa nepārtrauktību – darbiniekus no saslimšanas un dažādu komponenšu pieejamība. Pieminēšanas vērts kāpums ir kurināmā un naftas (+39.8%), graudaugu (+56.1%) un farmācijas (+35.8%) produktu eksportā. Jāšaubās vai redzamais kāpums ir noturams ilgtermiņā, taču tuvākajos mēnešos tas saglabāsies. Kritums bija vērojams transporta līdzekļu, alkohola un dzelzs un tērauda izstrādājumu eksportā.

Februāra veikumu vēl iespaidīgāku padara fakts, ka pērn eksports februārī vēl atradās pieauguma fāzē – augot par 9.5%. Tā kā martā eksporta izaugsme izsīka un aprīlī jau uzrādīja kritumu, turpmākajos mēnešos procentuālais pieaugums būs galvu reibinošs. Pasaules lielvaras – Ķīna un ASV strauji atgūst ēstgribu, velkot līdzi arī Eiropas un citu valstu eksporta atdzīvošanos. Uzņēmēji ziņo par pasūtījumu nostiprināšanos, kas sekmē arī noskaņojuma stiprināšanos. Lielākos pārbaudījumus tuvākajā laikā var sagādāt traucējumi piegādes ķēžu funkcionalitātē. Pēdējā laikā piegādes ātrums ir būtiski palēninājies. Tas audzē izmaksas un no jauna akcentē konkurētspējas jautājumus. Tādēļ, izmantojot labvēlīgo konjunktūru, noderētu vēl pastprinātāks atbalsts Latvijas eksporta potenciāla uzlabošanai.

Dainis Gašpuitis, SEB bankas ekonomists

Jaunākie raksti

Lembergs: “Rail Baltic” projektam jau vajadzēja būt pabeigtam, bet tā vietā ir risks, ka to nepabeigs vispār

Pastāv risks, ka dzelzceļa projektu "Rail Baltica" varētu arī nepabeigt, norādīja partijas "Latvijai un Ventspilij" valdes priekšsēdētājs Aivars Lembergs.

Rīgas lidosta pērn strādājusi ar 1,6 miljonu eiro lielu peļņu

RIX Rīgas lidosta 2023. gadu noslēgusi ar 1,6 miljonu eiro peļņu, kas ir par 1,3 miljoniem jeb 4,6 reizes vairāk nekā gadu...

Valsts prezidents aicina nodrošināt pasažieriem prognozējamu un netraucētu pasažieru vilcienu kustību

27. februārī Valsts prezidents Edgars Rinkēvičs Rīgas pilī tikās ar satiksmes ministru Kasparu Briškenu, lai runātu par aktuālajiem ar satiksmes nozari saistītajiem...

AS prasa Siliņai skaidrot “Rail Baltica” projekta reālos apjomus, finansējumu, nodošanas termiņus un pārvaldību

“Rail Baltica” projekts (RB) ir lielākais infrastruktūras objekts visā Baltijas reģionā – tā realizācijai ir nozīmīga ietekme gan uz Latvijas tautsaimniecību, gan...

Gada sākumā pieaug apgrozījums atsevišķās ostās un kravu segmentos; vienlaikus kopējais kravu apjoms samazinājies

2024. gads Latvijas ostās sācies ar kopējo pārkrauto kravu apjoma samazinājumu, taču vērojams apgrozījuma pieaugums atsevišķos segmentos – labības, koksnes šķeldas un...

Līdzīgi raksti

Leave A Reply

Please enter your comment!
Please enter your name here