Ventspils mēra Aivara Lemberga atrašanās apcietinājumā pavērusi durvis arī pretrunīgās ostu reformas īstenošanai. Kaut arī lielo ostu komersanti iebilst ostu pārvaldības modeļa maiņai, satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) to vēlas īstenot pēc iespējas ātrāk –, proti, kamēr Lembergs sēž cietumā.
Kā zināms, februāra beigās izskanēja pirmās instances tiesas spriedums tā saucamajā Lemberga lietā – politiķim piesprieda piecus gadus cietumā, 20 000 eiro naudas sodu un mantas konfiskāciju. Kaut arī tiesa nebija sagatavojusi sprieduma motivāciju, Lembergu apcietināja uzreiz pēc saīsinātā sprieduma nolasīšanas, kas vairāku tiesību ekspertu vidū raisīja sašutumu. Arī pats politiķis joprojām nav informēts par viņam noteiktā apcietinājuma pamatu un iemesliem.
Lemberga atrašanos nebrīvē gan steidz izmantot satiksmes ministrs Linkaits, kurš norādījis, ka “šis ir īstais brīdis veikt ostu reformu, jo iepriekšējais ostu pārvaldības sistēmas “arhitekts” sēž cietumā”.
Ministrs steidz reformēt ostas, lai gan uzņēmēji ostu reformu kritizējuši un nav pieņēmuši. Rīgas, Ventspils un Liepājas ostās stradājošie prasījuši reformas ekonomisko izvērtējumu, vīziju un mērķi, ko ministrija grib sasniegt. Uz vairākām vēstulēm pat neesot saņemtas atbildes. Valsts sekretāru sanāksmē ideja nokritizēta kā negatava. Arī vairāki koalīcijas partneri no “Jaunās Vienotības” un Nacionālās apvienības ieceri novērtējuši kā sasteigtu.
Arī pats Lembergs neskaitāmas reizes ostu reformas plānu kritizējis, norādot, ka “tā ir tikai mantkārība, ostu privatizācija Meroni interesēs.” Pēc politiķa teiktā, ostu reformai ar ASV noteiktajām sankcijām neesot nekāda sakara – ostu reforma paredzēta jau iepriekš.
“Tad, kad Jānis Bordāns bija Ministru prezidenta kandidāts, tad JKP interneta lapā bija lasāms, ka lielās ostas pārņemsim pilnā valsts kontrolē. Tas ir izdarīts? Ir izdarīts. Un kāds tam sakars ar sankcijām? Nekāds, jo tas jau bija paredzēts. Un pārskatīsim nomas līgumus, tātad līgumus savējiem iedosim un svešiem atņemsim, lai infrastruktūru varētu pārdot. Bordāns saka, ka pārdot nenozīmē privatizēt. Valsts īpašumu pārdot nenozīmē privatizēt. Ko tad nozīmē pārdot, ja ne privatizēt? Bordāns ir valdībā? Ir valdībā. “Ventas ostu” ir uztaisījis? Ir. Jūs jau iestādi pārdot nevarat, bet, ja jums ir akciju sabiedrība, tad jūs varat pārdot tās akcijas. Jums jau nav jāpārdod iestāde. Iegaumējiet Bordāna kungs, Latvijā nedzīvo muļķi. Visi zina, ka, ja valsts akcijas tiek pārdotas, tad tā ir privatizācija. Līdz jums neviens nav mēģinājis uzskatīt Latvijas iedzīvotājus par muļķiem ” tā Bordāna izteikumus savulaik komentējis Lembergs.
Arī no ekonomiskā viedokļa tam, pēc Ventspils mēra sacītā, neesot pamata. Neviens nevarot pierādīt, ka jaunais ostas modelis ir labāks.
Tad kāpēc tāda steiga? Vai tiešām Jaunā konservatīvā partija baidās, ka Lembergs tomēr izcīnīs taisnību un varēs kaut kādā veidā apturēt iecerētos ostu privatizācijas plānus? Šeit gan jāsaka, ka pat muļķim skaidrs, ka tieši pēc valdības iejaukšanās, kravu apjoms Ventspils ostā ievērojami kritis. Ko dara valsts izveidotā “Ventas osta” arī nav skaidrs, lai gan saskaņā ar informāciju “Ventas ostas” viena valdes un četras padomes locekles algās kopā saņēmušas 52 284 eiro.
Tad kādus plānus īsti kaļ Jaunā konservatīvā partija, un vai tie varētu būt saistīti ar iemesliem, kāpēc Lembergam piemērots netaisnīgi bargs drošības līdzeklis?
Foto: F64