Neraugoties uz neskaidrībām, politiķi ostu reformu virza uz priekšu

Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas pārstāvji nesen pirmajam lasījumam nodeva likuma “Par ostām” grozījumu projektu, kas paredz reformēt ostu pārvaldību, Rīgas un Ventspils ostas pārveidojot par kapitālsabiedrībām. Lai arī uzņēmēji pauž bažas par ostu reformu, valdība no tās nav gatava atteikties.

Grozījumi paredz noteikt, ka katrai lielajai ostai būs sava kapitālsabiedrība, kuras kapitāldaļas piederēs valstij. Tāpat akcijas varēs piederēt arī pašvaldībai ar nosacījumu, ka valstij būs ne mazāk kā divas trešdaļas kapitāldaļu.

Likumprojektā piedāvāts, ka deviņu mēnešu laikā pēc likuma spēkā stāšanās valstij un pašvaldībai būs jāvienojas par kapitālsabiedrības dibināšanu Rīgas ostas pārvaldes funkciju veikšanai un pašvaldības līdzdalību akciju sabiedrībā “Ventas osta” Ventspils ostas pārvaldes funkciju veikšanai.

Dati gan ostām aizvien nav glaimojoši – Latvijas ostās šogad pirmajos piecos mēnešos pārkrāva 17,51 miljonu tonnu kravu, kas ir par 9,9% mazāk nekā 2020. gada attiecīgajā periodā.

Tas rada satraukumu par to, ka ostu reforma situāciju varētu pasliktināt. Uz to norādījuši gan ostu komersanti, gan atsevišķi eksperti un politiķi, tostarp Ventspils mērs Aivars Lembergs, kurš publiski paudis, ka “valdošā koalīcija ar atteikšanos no tranzītbiznesa piesedz ostu un dzelzceļa privatizāciju.”

“Taisnība ir tāda, ka Kariņa valdība apzināti mērķtiecīgi un rezultatīvi strādā, lai sagrautu Latvijas transporta, tai skaitā Latvijas valsts dzelzceļa un valsts ostu sektoru,” iepriekš izteicās Lembergs.

“Visa šī totāli aprobežotā runāšana piesedz ostu infrastruktūras privatizāciju, maksimāli samazinot ostu, dzelzceļa aktīvu tirgus vērtību. Tā ir korupcija. Tiltu /starp Austrumiem un Rietumiem/, kuru Latvija sekmīgi nojauc, jau ir uzbūvējuši kaimiņi. Latvijas pašizolācija notiek uz tautas nabadzības rēķina,” pārliecināts politiķis.

Vislielākās iebildes uzņēmējiem bijušas saistībā ar to, ka pašvaldībām vairs nebūs nekāda teikšana par ostu attīstību. Tam gan likumā iecerēts ietvert jaunu pantu, kas paredz ostu pārvaldēm izveidot sadarbības padomes, kurā būs pārstāvēti ostu lietotāji, pakalpojumu sniedzēji, nodarbināto darbinieku arodbiedrību un attiecīgās pašvaldības pārstāvji, kā arī citas ieinteresētās puses, lai apspriestos par būtiskiem jautājumiem saistībā ar ostu attīstību.

Lai izmaiņas stātos spēkā, grozījumi “Likumā par ostām” trīs lasījumos vēl jāpieņem Saeimai, kas nozīmē, ka vēl iespējamas kādas izmaiņas.

Foto: F64

Anete Jansone
Anete Jansone
Tranzītbizness.lv

Jaunākie raksti

No 1. oktobra uz eksperimenta laiku tiks atklāts jauns maršruts Daugavpils–Līvāni

Lai iedzīvotāji vakarpusē varētu nokļūt no Daugavpils Serguntā, Nīcgalē un Līvānos (un otrādi), no 2021. gada 1. oktobra uz eksperimenta laiku –...

Augustā lidostā “Rīga” apkalpoti divreiz vairāk pasažieru nekā pērn

Šī gada augustā lidostā "Rīga" apkalpoti 390,5 tūkstoši pasažieru, divas reizes vairāk nekā 2020. gada augustā un par 31,2 % vairāk nekā...

Ventspils dome dara vairāk investoru piesaistei brīvostai nekā pati Ventspils brīvosta

Komentējot Ventspils brīvostas pārstāvja Ģirta Valda Kristovska pārmetumus, ka “Ventspils domes piekoptā ostas politika uzsēžas uz sēkļa” un brīdinājumu, ka Vītoliņam vajadzētu...

Visi vilciena reisi maršrutā Rīga–Gulbene tiks izpildīti visu gadu

Šodien, 17. septembrī, Sabiedriskā transporta padome lēma, ka vilciena maršrutā Rīga–Gulbene reiss, kas Rīgā sestdienās tiek uzsākts plkst.8.01 un Gulbenē – plkst.18.11,...

Pasažieru skaits lidostā “Rīga” augustā sasniedz gandrīz pusi no pirmskrīzes apjoma

Palielinoties vakcinācijas aptverei un paplašinoties ceļošanas iespējām, lidostā “Rīga” turpinājis pieaugt apkalpoto lidojumu un pasažieru skaits. Šā gada augustā tas pārsniedzis 390...

Līdzīgi raksti

Leave A Reply

Please enter your comment!
Please enter your name here