SM: Aviācijas nozare ir ieinteresēta ilgtspējīgas aviācijas degvielas ražošanā Latvijā

Aviācijas nozare ir ieinteresēta ilgtspējīgas aviācijas degvielas (SAF) ražošanā Latvijā, vienlaikus plānu tālākai attīstībai nepieciešams vienots redzējums par konkrēto tehnoloģiju, nozares pieprasījumu un projekta izmaksām, piektdien, 4. novembrī, Satiksmes ministrijas un Latvijas Aviācijas asociācijas rīkotajā Aviācijas domnīcā vienisprātis bija aviācijas nozares eksperti.

Tāpat kā visur pasaulē arī Latvijā zaļās enerģijas un klimata neitralitātes faktori kļūst noteicoši ilgtspējīgas aviācijas nozares darbībai. Šobrīd jau 38 pasaules vadošās aviosabiedrības ir apņēmušās līdz 2050. gadam panākt pilnīgu savas darbības klimata neitralitāti un 30 no tām plāno sasniegt 10% SAF jeb ilgtspējīgās aviācijas degvielas īpatsvaru līdz 2030. gadam.

“Aviācijas nozarei ir būtiska ietekme uz Latvijas tautsaimniecību, tādēļ, lai nodrošinātu līderību Baltijā un konkurētu ar Ziemeļvalstu aviācijas centriem, ir svarīgi sekot līdzi visām jaunākajām tendencēm un runāt ar pašmāju un arī ārzemju partneriem par Latvijas uzņēmu iesaisti SAF degvielas tehnoloģiju izpētes un ražošanas procesos. Tas nepieciešams, lai sasniegtu vides neitralitātes mērķus un nodrošinātu mūsu aviācijas nozares enerģētisko neatkarību, kā arī stiprinātu konkurētspēju un garantētu turpmāko izaugsmi,” norāda Satiksmes ministrijas Aviācijas departamenta direktors Artūrs Kokars.

Domnīcā aviācijas nozares eksperti apsprieda potenciālās SAF ražošanas tehnoloģijas, ko varētu izmantot Latvijā, un reģiona pieprasījumu, ko Latvijā esoša ražotne spētu apmierināt. Vienlaikus dalībnieki bija vienisprātis – lai gan ir svarīgi vērot un aizgūt citu valstu pieredzi, SAF ražošana Latvijai var sniegt lielas iespējas, tāpēc nedrīkst vilcināties ar šo ražotnes idejas īstenošanu pašu mājās. Nozares pārstāvji pauda pārliecību, ka Latvija ir perspektīva nelielai SAF ražotnei, jo pieprasījums pēc šādas degvielas turpmākajos gados tikai augs. Vienlaikus jāatrod skaidrība par precīzu šīs idejas realizēšanas modeli un jādarbojas tandēmā ar valsti, piemēram, investīciju piesaistē.

Kokars norādīja, ka, lai izstrādātu nepieciešamo regulējumu un meklētu atbalsta iespējas, nepieciešams zināt, tieši kādai SAF ražošanas tehnoloģijai plānots dot priekšroku, kā arī – kāds būtu projekta mērogs un tā izmaksas.

Vienlaikus Latvijas Aviācijas asociācijas valdes loceklis Zigmārs Vestfāls atzīmēja – Latvijas aviācijas nozares uzņēmumi ļoti nopietni uztver ilgtspējas un zaļā kursa iniciatīvas, jo no tiem būs atkarīga Latvijas uzņēmumu nākotnes izaugsme un perspektīvas, taču, lai no idejas nonāktu līdz konkrētu projektu realizācijai, nozarei un visām iesaistītajām pusēm nepieciešams apņemties pie tā pastāvīgi strādāt un jau šobrīd atrast speciālistus, kuru pamatdarbs būs šī projekta virzība.

Domnīcā piedalījās pārstāvji no Satiksmes ministrijas, Latvijas Aviācijas Asociācijas, Latvijas Ūdeņraža Asociācijas, lidostas “Rīga”, airBaltic, Schwenk un citiem uzņēmumiem.

Jaunākie raksti

Rīgas lidosta pērn strādājusi ar 1,6 miljonu eiro lielu peļņu

RIX Rīgas lidosta 2023. gadu noslēgusi ar 1,6 miljonu eiro peļņu, kas ir par 1,3 miljoniem jeb 4,6 reizes vairāk nekā gadu...

Valsts prezidents aicina nodrošināt pasažieriem prognozējamu un netraucētu pasažieru vilcienu kustību

27. februārī Valsts prezidents Edgars Rinkēvičs Rīgas pilī tikās ar satiksmes ministru Kasparu Briškenu, lai runātu par aktuālajiem ar satiksmes nozari saistītajiem...

AS prasa Siliņai skaidrot “Rail Baltica” projekta reālos apjomus, finansējumu, nodošanas termiņus un pārvaldību

“Rail Baltica” projekts (RB) ir lielākais infrastruktūras objekts visā Baltijas reģionā – tā realizācijai ir nozīmīga ietekme gan uz Latvijas tautsaimniecību, gan...

Gada sākumā pieaug apgrozījums atsevišķās ostās un kravu segmentos; vienlaikus kopējais kravu apjoms samazinājies

2024. gads Latvijas ostās sācies ar kopējo pārkrauto kravu apjoma samazinājumu, taču vērojams apgrozījuma pieaugums atsevišķos segmentos – labības, koksnes šķeldas un...

Darbu LDz atstājis finanšu direktors Razums un kādreizējais valdes loceklis Ēriks Šmuksts

Dzelzceļa nozares melnā svītra turpinās arī “Latvijas dzelzceļā” (LDz). Tur Eiropas līdzfinansētie būvprojekti, kas bija jāpabeidz jau pērn, atkal draud ievilkties. Fondu...

Līdzīgi raksti

Leave A Reply

Please enter your comment!
Please enter your name here