Valdība izskata “Latvijas dzelzceļa” iespējamos darbības scenārijus

Ministru kabinets (MK) izskatīja Satiksmes ministrijas (SM) sagatavoto informatīvo ziņojumu „Par valsts akciju sabiedrības “Latvijas dzelzceļš” turpmākās darbības nodrošināšanu”. Ziņojumā iekļauti četri iespējamie VAS “Latvijas dzelzceļš” (LDz) turpmākās darbības scenāriji, kas ir atkarīgi no ģeopolitiskās situācijas, un aprēķināts nepieciešamais valsts finansējums, lai nodrošinātu publiskās dzelzceļa infrastruktūras darbības nepārtrauktību.

Pašreizējos ģeopolitiskajos apstākļos nav iespējams precīzi prognozēt LDz darbības attīstību, kur izšķiroši svarīga ietekme ir starpvalstu lēmumiem un lēmumiem par tālāku sankciju palielināšanu u.c. starpvalstu sadarbības aspektiem.

LDz nodrošina dzelzceļa infrastruktūras darbības nepārtrauktību un pieejamību, tostarp publiskās dzelzceļa infrastruktūras un apkalpes vietu tehnisko apkopi un atjaunošanu un drošības pārvaldības sistēmu uzturēšanu, veic investīcijas dzelzceļa infrastruktūrā un apkalpes vietās.

Saskaņā ar Eiropas Savienības un Latvijas likumdošanu valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldniekam ir jānodrošina finanšu līdzsvars, lai dzelzceļa infrastruktūra varētu darboties un nodrošināt ilgtspējīgus pārvadājumus. Ņemot vērā ārējos ģeopolitiskos apstākļus un sankciju režīmu, ir būtiski samazinājušies ieņēmumi no kravu pārvadājumiem, kas tika izmantoti kopējās dzelzceļa sistēmas uzturēšanai un finanšu līdzsvara nodrošināšanai. Rezultātā 2020. un 2021. gados LDz strādāja ar zaudējumiem, tam nebija pietiekošu paša uzņēmuma līdzekļu, kas būtu pieejami šo zaudējumu segšanai, tādējādi tika pieprasīti līdzekļi finanšu līdzsvara nodrošināšanai. Vienlaikus, pirms finanšu līdzsvara nodrošināšanai nepieciešamo līdzekļu pieprasīšanas no valsts, LDz ir veicis būtisku izmaksu optimizāciju.

Dzelzceļa infrastruktūras uzturēšanas izmaksu struktūrā ap 85% ir fiksētās izmaksas, kuras nav atkarīgas no pārvadājumu apjomiem, tomēr LDz ir spējis samazināt pamatdarbības izmaksas par apm. 40 milj. eiro jeb 24%, salīdzinot 2021. gada pamatdarbības izmaksas ar 2019. gada pamatdarbības izmaksām. LDz iespēju robežās strādā pie kravu apjomu palielināšanas, uzņēmumā strādājošo skaits samazināts par gandrīz 2,5 tūkstošiem jeb par 34 % no kopējā darbinieku skaita salīdzinājumā ar 2020. gada sākumu.

Jaunākie raksti

Augustā lidostā apkalpots pusotru reizi vairāk pasažieru nekā pirms gada

Šī gada augustā lidostā “Rīga” apkalpoti 573,2 tūkst. pasažieru, pusotru reizi vairāk nekā 2021. gada augustā, bet par 5,4 % mazāk nekā...

VAS “Latvijas dzelzceļš” vadība Kazahstānā pārrunā tālāku abu valstu sadarbību dzelzceļa kravu pārvadājumu apjomu veicināšanā

VAS “Latvijas dzelzceļš” un tās meitas sabiedrības SIA «LDZ CARGO» un SIA «LDZ Loģistika» šonedēļ – no 20. līdz 22.septembrim kopā ar...

“Pasažieru vilciena” jaunā depo koncepciju izstrādās spāņu uzņēmums “ACYGS Sales Management, S.L.”

AS “Pasažieru vilciens” ir noslēgusi līgumu ar spāņu uzņēmumu “ACYGS Sales Management, S.L.” par ritošā sastāva apkopes un remonta servisa centra (depo)...

Sākusies VAS “Latvijas dzelzceļš” pasažieru platformu modernizācijas projekta aktīvās būvniecības fāze

Šodien, 12. septembrī, ir uzsākta VAS “Latvijas dzelzceļš” pasažieru platformu modernizācijas projekta noslēdzošā – būvniecības fāze un šī projekta...

airBaltic augustā pārvadā par 38% vairāk pasažieru

Latvijas lidsabiedrība airBaltic 2022. gada augustā pārvadājusi 386 500 pasažierus jeb par 38% vairāk nekā attiecīgajā laika periodā pērn. airBaltic 2022. gada...

Līdzīgi raksti

Leave A Reply

Please enter your comment!
Please enter your name here