Lembergs: Ir pilnīgi skaidrs, ka Ostu reformas likums ir jāmaina

To, kas zaudēts pēdējo trīs gadu laikā Ventspils brīvostā, to vairs nevar atjaunot, intervijā “Ventas Balss” sacīja partijas “Latvijai un Ventspilij” valdes priekšsēdētājs Aivars Lembergs.

Runājot par situāciju saistībā ar pašvaldības izslēgšanu no Ventspils brīvostas valdes, Lembergs atzina, ka “likumam [par ostām] vajadzēja stāties spēkā pagājušā gada beigās, 31. decembrī. Jau tad teicu: “Kolēģi, esiet mierīgi, šis likums nav izpildāms!” Viņi nav paredzējuši ļoti daudzus svarīgus apstākļus. Neuzskaitīšu – kādus, bet bija pilnīgi skaidrs, ka likums ir neieviešams. Tas ir jāmaina. Vai paliks akciju sabiedrība kā publiskās infrastruktūras pārvaldes institūcija, vai – iestāde, tā ir cita lieta.”

“Kad atjaunoja Latvijas neatkarību, par ko man bija tas gods balsot, bija jautājums – kā pārvaldīt ostas. Mēs atteicāmies no PSRS modeļa, kur ostu pārvaldīja valsts uzņēmums Ventspils Tirdzniecības osta. Pats personīgi kopā ar nozares ministru un premjeru Birkavu aktīvi piedalījos efektīvākā un Latvijai pareizākā pārvaldības modeļa meklējumu procesā. Ostai ir liela nozīme Ventspils attīstībā. Braucu uz ASV, uz Holandi – Roterdamu un Amsterdamu, uz Hamburgas ostu Vācijā, vairākas citas analizēju pēc dokumentiem. Tika pieņemts lēmums, ka Beniluksa valstu ostu pārvaldes modelis ir vispareizākais, mēs konkrēti pārņēmām Roterdamas pieredzi. Tajā laikā tā bija lielākā pasaules osta, pārkrāva 300 miljonus tonnu kravu gadā. Nokopējām viņu modeli, iestrādājām to likumā. Tiesa, Roterdama ir pašvaldības osta, bet tādam modelim Latvijas valdība tolaik nepiekrita, vienojāmies par paritāti starp valsti un pašvaldību, ka viens bez otra nevar pieņemt lēmumu. Tāds modelis strādāja 30 gadus. Turklāt strādāja efektīvi, jo bija pasaulē pārbaudīts. Modelis, kurš lielā steigā tika pieņemts ar likuma izmaiņām, pēc būtības ir padomju laika modelis, kas sevi bija pierādījis kā neefektīvu jau tolaik,” norādīja Lembergs.

Savukārt komentējot to, kāpēc katrai Latvijas ostai plānota atšķirīga pārvaldība, Lembergs atbildēja: “Tā atkal ir tikai tīra politika. Tāpat kā savulaik Rīgā ātrāk, bet Ventspilī vēlāk sāka ieviest brīvo ekonomisko zonu. Iepriekšējās valdības pieeja bija – jo sliktāk, jo labāk. Nevis domāt, kā labāk ir valstij, bet skatīties pēc politiskās piederības un domāt, kā iegriezt. Pilnīgi absurda pieeja! Kā mazi bērni, kuri, lai ieriebtu mammai, saka: “Es neēdīšu!” Ja to dara ar valsti, tad tas ir ārkārtīgi slikti.”

Foto: F64

Jaunākie raksti

Lembergs: “Rail Baltic” projektam jau vajadzēja būt pabeigtam, bet tā vietā ir risks, ka to nepabeigs vispār

Pastāv risks, ka dzelzceļa projektu "Rail Baltica" varētu arī nepabeigt, norādīja partijas "Latvijai un Ventspilij" valdes priekšsēdētājs Aivars Lembergs.

Rīgas lidosta pērn strādājusi ar 1,6 miljonu eiro lielu peļņu

RIX Rīgas lidosta 2023. gadu noslēgusi ar 1,6 miljonu eiro peļņu, kas ir par 1,3 miljoniem jeb 4,6 reizes vairāk nekā gadu...

Valsts prezidents aicina nodrošināt pasažieriem prognozējamu un netraucētu pasažieru vilcienu kustību

27. februārī Valsts prezidents Edgars Rinkēvičs Rīgas pilī tikās ar satiksmes ministru Kasparu Briškenu, lai runātu par aktuālajiem ar satiksmes nozari saistītajiem...

AS prasa Siliņai skaidrot “Rail Baltica” projekta reālos apjomus, finansējumu, nodošanas termiņus un pārvaldību

“Rail Baltica” projekts (RB) ir lielākais infrastruktūras objekts visā Baltijas reģionā – tā realizācijai ir nozīmīga ietekme gan uz Latvijas tautsaimniecību, gan...

Gada sākumā pieaug apgrozījums atsevišķās ostās un kravu segmentos; vienlaikus kopējais kravu apjoms samazinājies

2024. gads Latvijas ostās sācies ar kopējo pārkrauto kravu apjoma samazinājumu, taču vērojams apgrozījuma pieaugums atsevišķos segmentos – labības, koksnes šķeldas un...

Līdzīgi raksti

Leave A Reply

Please enter your comment!
Please enter your name here