Lembergs par ostu reformu: Tas ir Latvijas PSR ostu pārvaldes modelis

Tā kā brīnumi nenotiek un 150 000 iedzīvotāju parakstus līdz 8. aprīlim referenduma rīkošanai savākt neizdosies, Rīgas un Ventspils ostu pārveidošana par valsts kapitālsabiedrībām ir neizbēgama, uzskata ilggadējais Ventspils brīvostas valdes priekšsēdētājs Aivars Lembergs.

Intervijā “Neatkarīgajā” Lembergs pauda, ka grozījumi Likumā par ostām atgriezīs Latviju PSRS laikos, kad ostas pārvaldīja valsts varas ierēdņi, kurus interesēja tikai no ostu darbības ienākošā nauda un kuriem bija vienaldzīgas vides piesārņojuma izraisītās problēmas.

“Kad pirms trīsdesmit četriem gadiem kļuvu par Ventspils mēru – tajā laikā Ventspils pilsētas izpildkomitejas priekšsēdētāju –, Ventspils ostas administrāciju veica valsts uzņēmums “Ventspils tirdzniecības osta”. Visus lēmumus pieņēma valsts uzņēmums, kas bija pakļauts “Latvijas kuģniecībai”, kura savukārt bija pakļauta PSRS Jūras lietu ministrijai. Likumā tagad nostiprinātais variants, ka ostas uzraudzības funkcijas turpmāk veiks valsts uzņēmums, lai arī tas tiek saukts par akciju sabiedrību, tas ir valsts uzņēmums, un līdz ar to tas ir tieši tāds pats pārvaldības modelis, kāds tas bija padomju laikā. Citiem vārdiem, šī Latvijas vara pēc 33 gadiem atgriež padomju ostu pārvaldības modeli,” sacīja Lembergs.

Viņš skaidroja, ka gan padomju laikā, gan tagad ostu attīstību vai, pareizāk teikt, stagnāciju, noteiks valsts uzņēmums, kuru nevadīs vietējie iedzīvotāji: “Tā kā visus galvenos lēmumus pēc šī modeļa ieviešanas pieņems rīdzinieki, viņiem būs dziļi nospļauties uz to, kādu iespaidu uz pilsētas attīstību atstāj osta. Šis padomju pārvaldības modelis bija novedis pie tā, ka 1980. gadu beigās izveidojas krīze – konflikts starp ostas darbību un ventspilnieku dzīves vidi. Ventspilnieki no ostas saņēma smakas, putekļus un veselības problēmas, savukārt visu naudu no ostas savāca Maskava. Modelis, kuru tagad mums vardarbīgā kārtā ir atnesuši Jaunā konservatīvā partija, Krišjāņa Kariņa valdība un tagadējā koalīcija, tas ir Latvijas PSR ostu pārvaldes modelis. Es esmu pret Latvijas PSR laiku atgriešanos suverēnajā Latvijā. Esmu pret PSRS atgriešanos Latvijā, tajā skaitā ostu pārvaldē. Šis modelis jau padomju laikā pierādīja sevi kā dzīvotnespējīgs. Nav pamata uzskatīt, ka tas izrādīsies dzīvotspējīgs neatkarīgajā Latvijā.”

Vaicāts, ja nebūtu kara Ukrainā, vai tad izdotos savākt parakstus referenduma rīkošanai par ostām, Lembergs teica: “Nē, referenduma likums ir uztaisīts tā, lai neviena iniciatīva nesavāktu referendumam nepieciešamo parakstu skaitu. Likums ir uzrakstīts tā, ka referendumu tauta ierosināt nevar.”

Savukārt vaicāts, vai likuma grozījumu autori valsts kapitālsabiedrības akcijas par smiekla naudu nemēģinās pārdot saviem draugiem, A. Lembergs atbildēja: “Tāds jau arī bija Bordāna, Linkaita, Juraša plāns – ostas akcionēt un pēc tam akcijas pārdot. Viņi apzināti samazināja Ventspils ostā kravu apgrozījumu – divu gadu laikā divas reizes. Līdz ar to ostu aktīvu vērtība būtiski samazinājās. Ostu kredītspēja pilnībā zuda. Atliek vien ostas novest līdz maksātnespējai un tad tās par pliku velti atdot partijas sponsoriem. Bija iecerēts tīrs korupcijas projekts. Bet koalīcija sanāca tāda, kāda tā sanāca, un dabūt cauri tik klaji koruptīvu darījumu viņiem neizdevās. Tas process negāja tik ātri. Nāksies viņiem šo procesu turpināt nākamajā koalīcijā jaunajā Saeimas sasaukumā. Tad arī Jaunā konservatīvā partija varēs turpināt nodrošināt saviem sponsoriem Latvijas stratēģiskās infrastruktūras privatizāciju. Tad jau redzēsim, kā tas viņiem izdosies. Pagaidām līdz Saeimas vēlēšanām nekas tāds vēl nevar notikt.”

Foto: F64

Jaunākie raksti

Saeima konceptuāli atbalsta ieceri pagarināt termiņu Rīgas un Ventspils brīvostu pārvalžu likvidācijai

Saeima konceptuāli atbalstījusi par steidzamiem atzītos grozījumus, kas paredz pagarināt termiņu Rīgas un Ventspils brīvostu pārvalžu likvidācijai. Saeimas Tautsaimniecības,...

Vitenbergs: Iespējams AS “Latvijas dzelzceļš” tiks restrukturizēts

Iespējams, valstij piederošais koncerns AS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) tiks restrukturizēts, arī apvienojot tā meitas uzņēmumus, LTV raidījumā "Rīta panorāma" sacīja satiksmes ministrs...

Latvijas ostas pielāgojas jaunajai ģeopolitiskajai situācijai un kāpina apgrozījumu

Saskaņā ar Satiksmes ministrijas (SM) apkopotajiem datiem, 2022. gadā par 15,2 % pieaudzis kravu pagrozījums Latvijas ostās salīdzinājumā ar 2021. gadu. Kopējais...

Lembergs: Ostu reforma rāda, ka Kariņa valdība nicina Latviju

Ar ostu reformu Kariņa valdība vēlējās atgriezt PSRS laikus Latvijā, sacīja Ventspils pilsētas domes deputāts Aivars Lembergs. Lembergs atgādināja,...

Vitenbergs: Es nevaru apgalvot, ka 100% uzticos “airBaltic” vadībai

Es nevaru apgalvot, ka 100% uzticos “airBaltic” vadībai, intervijā “Neatkarīgajai” sacīja satiksmes ministrs Jānis Vitenbergs. “Martins Gauss un visa...

Līdzīgi raksti

Leave A Reply

Please enter your comment!
Please enter your name here