Problēmas ar jauno kārtību sabiedriskajos autobusu pārvadājumos apliecina, ka Lembergam bija taisnība?

No 1. jūlija, nomainot “Jēkabpils autobusa parku”, sabiedriskā transporta pakalpojumus lotē “Jēkabpils, Preiļi, Līvāni” nodrošina “Tukuma auto”, savukārt lotē “Ogre, Aizkraukle” – “Liepājas autobusu parks”, kas jau saskāries ar grūtībām nodrošināt visus reisus un var zaudēt līgumu ar valsti. Tā rezultāta Latvijas sabiedrisko pakalpojumu un transporta darbinieku arodbiedrība (LAKRS) Ministru prezidentam Krišjānim Kariņam (JV) pieprasījusi satiksmes ministra Tāļa Linkaita (K) nekavējošu demisijas pieprasījumu un valsts SIA “Autotransporta direkcija” (ATD) valdes darbības izvērtēšanu, norādot, ka iedzīvotājiem netiek nodrošināti pieejami sabiedriskā transporta pakalpojumi, un autobusu vadītājiem netiek nodrošināta cienīga alga un atbilstoši darba apstākļi, teikts biedrības vēstulē premjeram. Bet vai par šādu situāciju jau nozari nebrīdināja iepriekš?

Kā zināms, SIA Autotransporta direkcija 2019. gada jūlijā izsludināja iepirkumu par tiesību piešķiršanu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutu tīklā (starppilsētu un piepilsētu pārvadājumi), kurā paredzēta pārvadājumu tiesību piešķiršanu nākamajiem 10 gadiem. Iepirkums ir sadalīts 16 daļās jeb lotēs.

Tolaik iepirkumu komisija bija pieņēmusi lēmumu par konkursa rezultātiem, un par uzvarētāju Ventspils lotē atzinusi AS “Talsu autotransports”, kaut gan no visiem pretendentiem 16 lotēs tieši PSIA “Ventspils reiss” vienīgais saņēma maksimāli iespējamo punktu skaitu par tehnisko piedāvājumu, 100% apmērā izpildot visas pasūtītāja prasības.

Vēlāk gan IUB konstatēja, ka pasūtītājs ir pieļāvis atsevišķus pārkāpumus, izvērtējot šajā lotē par uzvarētāju atzītā pretendenta AS “Talsu autotransports” piedāvājumā iekļauto izmaksu pamatotību un spēju iesaistīt pakalpojumu sniegšanā bez izmešu autobusus, kā rezultātā SIA “Ventspils reiss” ieguva tiesības apkalpot gan starppilsētu maršrutus, kuros arī šobrīd kursē uzņēmuma autobusi, gan Ventspils novada maršrutus.

Tieši Ventspils kontekstā savulaik Ventspils domes deputāts Aivars Lembergs uzsvēra, ka iepirkums par sabiedriskā transporta pakalpojumiem reģionālās nozīmes maršrutu tīklā ir koruptīvs: “Te būtu īstā vieta, kur Linkaitam demisionēt, bet viņš pa visām varēm cenšas sev pietuvinātos ielikt par šī iepirkuma uzvarētājiem, bet IUB tam nepiekrīt.”

Tolaik salīdzinot “Ventspils reisu” un “Talsu autotransportu”, Lembergs norādīja uz to, ka “Ventspils reiss” ir saņēmis piecus kvalitātes vadības sistēmas ISO sertifikātus, kas norāda par atbilstību starptautiskajām prasībām, kamēr “Talsu autotransportam” nav neviena sertifikāta: “Es domāju, ka, ja nav šo sertifikātu, tad nedrīkst nemaz pielaist šādu uzņēmumu pie konkursa. Ja Satiksmes ministrija nesaprot ISO standartu nozīmi, tad viņi dzīvo Padomju Savienībā. Es domāju, ka, tā kā Satiksmes ministriju vada Linkaits un turpat blakus ir Bordāns un Jurašs, kurš ir mafioza personība, tad viņi kontrolē Linkaita darbu. Tur ir jāmeklē kaut kas čaukstošs tajā lēmumā.

LAKRS savukārt informēja, ka 2021. gadā līdzīga situācija izveidojās arī SIA “Latvijas Sabiedriskais autobuss”, uzsākot pārvadājumus maršrutu tīkla daļā “Kuldīga, Saldus”, kad vairāki autobusa vadītāji pauda savu negatīvo attieksmi pret piedāvātajiem darba līguma nosacījumiem, it īpaši pret darba algu un noraidīja šos piedāvājumus. Līdzīga situācija veidojas arī daudzās citās maršrutu tīkla daļās.

Arodbiedrība LAKRS arī uzsver, ka atklātā konkursa “Par tiesību piešķiršanu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutu tīklā” nolikumā iekļautās minimālās sociālās prasības “ir tālu no tām, ko LAKRS sarunās ar ATD izvirzīja ar mērķi uzlabot nodarbinātību nozarē, lai nodrošinātu godīgu konkurenci, mazinātu ēnu ekonomiku, nepieļautu nepamatotu autobusa vadītāju migrāciju valsts iekšienē, nodrošinātu profesijas darbiniekiem darba un privātās dzīves līdzsvaru un cienīgu darba algu par to atbildīgo darbu, ko viņi pilda pārvadātāja uzdevumā, bet tas nav novērtēts”.

Arī Vidzemes plānošanas reģions atzīst, ka situācija sabiedriskā transporta pakalpojumu nozarē ir kritiska un aicina saukt pie atbildības iesaistītās amatpersonas, pieprasot to demisiju.

Vai vērojot samilzušās problēmas saistībā ar konkursa “Par tiesību piešķiršanu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutu tīklā” rezultātiem, varam teikt, ka politiķim Lembergam jau atkal izrādījusies taisnība?

Foto: Valsts kanceleja

Jaunākie raksti

Saeima konceptuāli atbalsta ieceri pagarināt termiņu Rīgas un Ventspils brīvostu pārvalžu likvidācijai

Saeima konceptuāli atbalstījusi par steidzamiem atzītos grozījumus, kas paredz pagarināt termiņu Rīgas un Ventspils brīvostu pārvalžu likvidācijai. Saeimas Tautsaimniecības,...

Vitenbergs: Iespējams AS “Latvijas dzelzceļš” tiks restrukturizēts

Iespējams, valstij piederošais koncerns AS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) tiks restrukturizēts, arī apvienojot tā meitas uzņēmumus, LTV raidījumā "Rīta panorāma" sacīja satiksmes ministrs...

Latvijas ostas pielāgojas jaunajai ģeopolitiskajai situācijai un kāpina apgrozījumu

Saskaņā ar Satiksmes ministrijas (SM) apkopotajiem datiem, 2022. gadā par 15,2 % pieaudzis kravu pagrozījums Latvijas ostās salīdzinājumā ar 2021. gadu. Kopējais...

Lembergs: Ostu reforma rāda, ka Kariņa valdība nicina Latviju

Ar ostu reformu Kariņa valdība vēlējās atgriezt PSRS laikus Latvijā, sacīja Ventspils pilsētas domes deputāts Aivars Lembergs. Lembergs atgādināja,...

Vitenbergs: Es nevaru apgalvot, ka 100% uzticos “airBaltic” vadībai

Es nevaru apgalvot, ka 100% uzticos “airBaltic” vadībai, intervijā “Neatkarīgajai” sacīja satiksmes ministrs Jānis Vitenbergs. “Martins Gauss un visa...

Līdzīgi raksti

Leave A Reply

Please enter your comment!
Please enter your name here