Problēmas ar jauno kārtību sabiedriskajos autobusu pārvadājumos apliecina, ka Lembergam bija taisnība?

No 1. jūlija, nomainot “Jēkabpils autobusa parku”, sabiedriskā transporta pakalpojumus lotē “Jēkabpils, Preiļi, Līvāni” nodrošina “Tukuma auto”, savukārt lotē “Ogre, Aizkraukle” – “Liepājas autobusu parks”, kas jau saskāries ar grūtībām nodrošināt visus reisus un var zaudēt līgumu ar valsti. Tā rezultāta Latvijas sabiedrisko pakalpojumu un transporta darbinieku arodbiedrība (LAKRS) Ministru prezidentam Krišjānim Kariņam (JV) pieprasījusi satiksmes ministra Tāļa Linkaita (K) nekavējošu demisijas pieprasījumu un valsts SIA “Autotransporta direkcija” (ATD) valdes darbības izvērtēšanu, norādot, ka iedzīvotājiem netiek nodrošināti pieejami sabiedriskā transporta pakalpojumi, un autobusu vadītājiem netiek nodrošināta cienīga alga un atbilstoši darba apstākļi, teikts biedrības vēstulē premjeram. Bet vai par šādu situāciju jau nozari nebrīdināja iepriekš?

Kā zināms, SIA Autotransporta direkcija 2019. gada jūlijā izsludināja iepirkumu par tiesību piešķiršanu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutu tīklā (starppilsētu un piepilsētu pārvadājumi), kurā paredzēta pārvadājumu tiesību piešķiršanu nākamajiem 10 gadiem. Iepirkums ir sadalīts 16 daļās jeb lotēs.

Tolaik iepirkumu komisija bija pieņēmusi lēmumu par konkursa rezultātiem, un par uzvarētāju Ventspils lotē atzinusi AS “Talsu autotransports”, kaut gan no visiem pretendentiem 16 lotēs tieši PSIA “Ventspils reiss” vienīgais saņēma maksimāli iespējamo punktu skaitu par tehnisko piedāvājumu, 100% apmērā izpildot visas pasūtītāja prasības.

Vēlāk gan IUB konstatēja, ka pasūtītājs ir pieļāvis atsevišķus pārkāpumus, izvērtējot šajā lotē par uzvarētāju atzītā pretendenta AS “Talsu autotransports” piedāvājumā iekļauto izmaksu pamatotību un spēju iesaistīt pakalpojumu sniegšanā bez izmešu autobusus, kā rezultātā SIA “Ventspils reiss” ieguva tiesības apkalpot gan starppilsētu maršrutus, kuros arī šobrīd kursē uzņēmuma autobusi, gan Ventspils novada maršrutus.

Tieši Ventspils kontekstā savulaik Ventspils domes deputāts Aivars Lembergs uzsvēra, ka iepirkums par sabiedriskā transporta pakalpojumiem reģionālās nozīmes maršrutu tīklā ir koruptīvs: “Te būtu īstā vieta, kur Linkaitam demisionēt, bet viņš pa visām varēm cenšas sev pietuvinātos ielikt par šī iepirkuma uzvarētājiem, bet IUB tam nepiekrīt.”

Tolaik salīdzinot “Ventspils reisu” un “Talsu autotransportu”, Lembergs norādīja uz to, ka “Ventspils reiss” ir saņēmis piecus kvalitātes vadības sistēmas ISO sertifikātus, kas norāda par atbilstību starptautiskajām prasībām, kamēr “Talsu autotransportam” nav neviena sertifikāta: “Es domāju, ka, ja nav šo sertifikātu, tad nedrīkst nemaz pielaist šādu uzņēmumu pie konkursa. Ja Satiksmes ministrija nesaprot ISO standartu nozīmi, tad viņi dzīvo Padomju Savienībā. Es domāju, ka, tā kā Satiksmes ministriju vada Linkaits un turpat blakus ir Bordāns un Jurašs, kurš ir mafioza personība, tad viņi kontrolē Linkaita darbu. Tur ir jāmeklē kaut kas čaukstošs tajā lēmumā.

LAKRS savukārt informēja, ka 2021. gadā līdzīga situācija izveidojās arī SIA “Latvijas Sabiedriskais autobuss”, uzsākot pārvadājumus maršrutu tīkla daļā “Kuldīga, Saldus”, kad vairāki autobusa vadītāji pauda savu negatīvo attieksmi pret piedāvātajiem darba līguma nosacījumiem, it īpaši pret darba algu un noraidīja šos piedāvājumus. Līdzīga situācija veidojas arī daudzās citās maršrutu tīkla daļās.

Arodbiedrība LAKRS arī uzsver, ka atklātā konkursa “Par tiesību piešķiršanu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutu tīklā” nolikumā iekļautās minimālās sociālās prasības “ir tālu no tām, ko LAKRS sarunās ar ATD izvirzīja ar mērķi uzlabot nodarbinātību nozarē, lai nodrošinātu godīgu konkurenci, mazinātu ēnu ekonomiku, nepieļautu nepamatotu autobusa vadītāju migrāciju valsts iekšienē, nodrošinātu profesijas darbiniekiem darba un privātās dzīves līdzsvaru un cienīgu darba algu par to atbildīgo darbu, ko viņi pilda pārvadātāja uzdevumā, bet tas nav novērtēts”.

Arī Vidzemes plānošanas reģions atzīst, ka situācija sabiedriskā transporta pakalpojumu nozarē ir kritiska un aicina saukt pie atbildības iesaistītās amatpersonas, pieprasot to demisiju.

Vai vērojot samilzušās problēmas saistībā ar konkursa “Par tiesību piešķiršanu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutu tīklā” rezultātiem, varam teikt, ka politiķim Lembergam jau atkal izrādījusies taisnība?

Foto: Valsts kanceleja

Jaunākie raksti

Lembergs: “Rail Baltic” projektam jau vajadzēja būt pabeigtam, bet tā vietā ir risks, ka to nepabeigs vispār

Pastāv risks, ka dzelzceļa projektu "Rail Baltica" varētu arī nepabeigt, norādīja partijas "Latvijai un Ventspilij" valdes priekšsēdētājs Aivars Lembergs.

Rīgas lidosta pērn strādājusi ar 1,6 miljonu eiro lielu peļņu

RIX Rīgas lidosta 2023. gadu noslēgusi ar 1,6 miljonu eiro peļņu, kas ir par 1,3 miljoniem jeb 4,6 reizes vairāk nekā gadu...

Valsts prezidents aicina nodrošināt pasažieriem prognozējamu un netraucētu pasažieru vilcienu kustību

27. februārī Valsts prezidents Edgars Rinkēvičs Rīgas pilī tikās ar satiksmes ministru Kasparu Briškenu, lai runātu par aktuālajiem ar satiksmes nozari saistītajiem...

AS prasa Siliņai skaidrot “Rail Baltica” projekta reālos apjomus, finansējumu, nodošanas termiņus un pārvaldību

“Rail Baltica” projekts (RB) ir lielākais infrastruktūras objekts visā Baltijas reģionā – tā realizācijai ir nozīmīga ietekme gan uz Latvijas tautsaimniecību, gan...

Gada sākumā pieaug apgrozījums atsevišķās ostās un kravu segmentos; vienlaikus kopējais kravu apjoms samazinājies

2024. gads Latvijas ostās sācies ar kopējo pārkrauto kravu apjoma samazinājumu, taču vērojams apgrozījuma pieaugums atsevišķos segmentos – labības, koksnes šķeldas un...

Līdzīgi raksti

Leave A Reply

Please enter your comment!
Please enter your name here